Microstress en conflict; 3 tips om microstress te managen
Ken jij je microstressoren?
Een emmer vult druppel voor druppel, nauwelijks merkbaar, tot het moment dat het water over de rand stroomt. Zo ook sluipen microstressoren ons leven binnen, stilletjes, tot de emmer van ons geduld en energie plotseling overloopt. Herken jij de momenten voordat jouw emmer overloopt?Microstress1 is een aanduiding voor korte stress momenten die op zichzelf en los van elkaar bezien niet heel belastend zijn, maar opgeteld en op de lange termijn, zonder dat je het doorhebt, een grote impact hebben op hoe je je voelt en hoe je je uit. Je ervaart zelf geen grote stress maar je lichaam wél.
Voorbeeld: Een situatie die veel mensen als stressvol ervaren, is een conflict. Dat roept dan stress op die je als zodanig herkent. Maar in een situatie waarin je collega heel wisselend reageert (positief en opbouwend en dan weer geïrriteerd en boos) heb je dagelijks te maken met een situatie waarin het onvoorspelbaar is hoe de ander gaat reageren. Dit kan onderhuids veel spanning opleveren. Op zich is de werkrelatie met je collega goed, maar de omstandigheid dat je niet weet hoe de pet van je collega staat, maakt dat je je ongemerkt voorbereidt op verschillende scenario’s. Dat kost energie en is op de lange termijn uitputtend.
Hulp nodig bij conflictbemiddeling? Stel vrijblijvend je vraag contact
Een ieder krijgt elke dag te maken met een grote hoeveelheid microstress momenten, zoals:
- te veel e-mails om te kunnen lezen (en beantwoorden);
- overzicht houden over (al) je taken;
- verantwoordelijkheden die je hebt, maar waar je wellicht weinig zicht of invloed op hebt.
Gestreste mensen in je omgeving zijn overigens op zichzelf ook een bron van microstress.
Microstress leidt tot conflicten
Hoe meer de microstress zich opbouwt, hoe meer impact dit ook gaat hebben op je gedrag èn conflictvaardigheid. Conflictvaardigheid is onze persoonlijke set aan vaardigheden waarmee we met elkaar ervoor zorgen dat we lastigere situaties goed kunnen opvangen. Op de veeleisende en dynamische werkvloer in de zorg zijn conflictvaardigheden essentieel om goed te kunnen samenwerken. Op het moment dat we niet realiseren dat de stress zich opbouwt, omdat in principe alles goed gaat, kan dit leiden tot blinde vlekken. Bij een samenwerkingssituatie kan die blinde vlek leiden tot verminderde zelfreflectie of gebrek aan verantwoordelijkheid met betrekking tot je eigen rol in de samenwerkingsrelatie. Zelfreflectie en verantwoordelijkheid nemen over de situatie (denk aan: je hebt iets niet zo bedoelt, maar toch is het zo over gekomen) zijn essentieel om conflicten te voorkomen of een conflict te de-escaleren en tot een oplossing te komen.
3 Tips om microstress te managen:
Microstress is niet uit je leven te bannen. Ook als je je eigen microstress goed kunt managen, zullen er mensen in je omgeving zijn die dat minder goed kunnen. Hierbij een paar tips om het effect van microstress te verminderen:
- Breng je eigen microstressoren in kaart. Deze kennen geeft veel houvast.
- Wees tijdig open over wat ongemakkelijk is voor jou.
- Samenwerken vraagt van een ieder een zekere mildheid ten opzichte van de ander (en zijn of haar microstress). Het concept van de microstress kan helpend zijn de goede intenties van een ander te blijven zien.
Madzy Maljaars-Hendrikse is MfN registermediator bij Maljaars Mediation en interne mediator in het Erasmus MC. Zij is te benaderen voor alle vragen aangaande lastige samenwerkingssituaties. Naast mediation en gespreksbegeleiding heeft escalatie voor zijn of tijdig ondervangen op de werkvloer haar focus. info@maljaarsmediation.nl 06-41435555.
Het concept van de microstress is goed beschreven en met veel tips voorzien in het boek: The Microstress Effect: How Little Things Pile Up and Create Big Problems–and What to Do about It. By Rob Cross and Karen Dillon.