ARBEIDSCONFLICT TIJDENS ZIEKTE

Ziek door arbeidsconflict of arbeidsconflict tijdens ziekte?

Het is helaas een veelvoorkomend probleem dat een conflict op het werk zodanig escaleert dat een werknemer ziek wordt. Dit kan leiden tot een ziekte door arbeidsconflict of een arbeidsconflict tijdens ziekte. Het is vaak lastig om de oorzaak van de ziekte te achterhalen, wat kan leiden tot discussies tussen werkgever en werknemer.

Arbeidsconflict tijdens ziekte

Een arbeidsconflict tijdens ziekte gaat vaak gepaard met communicatieproblemen. Ongeacht de situatie is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan als er problemen zijn in de communicatie. De eerste prioriteit is om te achterhalen of de betrokken partijen elkaars behoeften daadwerkelijk kennen en kunnen benoemen. Dit kan helpen om een conflictsituatie te voorkomen of een bestaande situatie te de-escaleren.

Ontslag tijdens ziekte: wat zijn de mogelijkheden?

In Nederland is ontslag tijdens ziekte of bij ziekte niet zomaar mogelijk. Dit betekent dat het voor werkgevers belangrijk is om te werken aan een goede verstandhouding en communicatie. Verminderde communicatie kan leiden tot de overweging van ontslag bij langdurig zieke werknemers. Echter, ontslag tijdens ziekte kan voor werkgevers een lastige situatie opleveren.

Voor werknemers kan de angst voor ontslag tijdens ziekte stress veroorzaken, wat het genezingsproces kan vertragen. Als de bedrijfsarts vermoedt dat de ziekte (deels) is ontstaan door een arbeidsconflict, is het essentieel om te werken aan de relatie en communicatie. Dit kan een grote stap zijn voor de werknemer die van mening is dat hij ziek is geworden door een arbeidsconflict.

Mediation bij arbeidsconflict tijdens ziekte

Een eerste bemiddelingsgesprek kan voor een werknemer een moeilijke stap zijn. Echter, als het gesprek eenmaal begonnen is, wordt vaak ervaren dat de inspanning loont. De bedrijfsarts zal beoordelen of een werknemer kan deelnemen aan een begeleid gezamenlijk gesprek.

Een onafhankelijke, professionele derde partij, zoals een mediator, kan helpen bij het leiden van het gesprek en het vinden van een gezamenlijke oplossing. De gesprekken zijn toekomstgericht en gericht op het vinden van oplossingen voor beide partijen.

Maljaars Mediation

Mediation vindt plaats op basis van een aantal voorwaarden zoals vertrouwelijkheid van de gesprekken en vrijwillige deelname. Deze voorwaarden waarborgen een veilig gesprek hetgeen nodig is om open te spreken over wat men nodig heeft in de ontstane situatie.

De interventies van de mediator zijn gericht op aspecten van de relatie die vaak niet meer aan de orde komen als goede communicatie vermindert. De oplossingen die gekozen worden in mediation zijn van betrokkenen samen. Betrokkenen gaan zelf over de opties en mogelijkheden.

Indien de betrokkenen allen concluderen dat met elkaar doorgaan niet tot de mogelijkheden behoord kan bijvoorbeeld ook worden gesproken over de voorwaarden van beëindiging. Dit valt uiteraard binnen de vertrouwelijkheid van het mediation traject. Een mediation traject biedt echter veelal gerede kansen voor een nieuwe start en een verbeterde samenwerking.

Ervaar het zelf en neem vrijblijvend contact op.

 

Contact

Hulp nodig bij een conflict?

Heeft u een vraag? Of wilt u graag eens vrijblijvend telefonisch kennismaken? Vul dan het onderstaande formulier in of bel: (06) 41 43 55 55